E-mail: peter@weidinger.sk
Tel.: 0948 321 596

Ako na úspešný e-mailing? Týchto 5 bodov treba dodržať

Ako na úspešný e-mailing? 5 bodov, ktoré dodržujte

Myslíte si, že e-mail je už mŕtvy marketingový kanál? Ste na omyle, dnes totižto e-mail používa v priemere viac ako 4 miliardy ľudí, čo z neho robí celosvetovo najpoužívanejšiu platformu.
Ešte podstatnejšie je však to, že je to kanál s bezkonkurenčnou návratnosťou investícií. Priemerná hodnota ROI sa udáva 36 USD (zdroj: litmus.com/resources/email-marketing-roi). Z toho vyplýva, že jeden investovaný dolár sa vám v e-mail marketingu vráti viac ako 40-krát. Pre porovnanie, napríklad Google udáva v systéme AdWords priemernú hodnotu ROI 2 USD (zdroj: valveandmeter.com/pay-per-click-statistics/). E-mail marketing bezpochyby žije, a dokonca prekvitá a naberá na sile. Akákoľvek spoločnosť, ktorá stavia e-mail marketing na druhú koľaj, alebo ho dokonca úplne ignoruje, stráca obrovský potenciál. TIP: E-mail marketing patrí iba k jednému z online marketingových kanálov. Na Školeniach marketingu pochopíte súvislosti v digitálnom marketingu a taktiež sa naučíte nastaviť účinnú stratégiu. Rovnako sa sústredíme aj na správny mix aktivít pre váš produkt a vyhodnotíme, či sú v konečnom dôsledku skutočne kanály účinné a úspešné.

Kvalitná e-mailing databáza alebo kontakty z Pakistanu?

Databáza kontaktov je zlatá baňa podnikateľov, o ktorú je dôležité sa starať od samého začiatku a zaslúžene ju rozmaznávať. Ale ako nazbierať prvý e-maling zoznam? Máte 2 možnosti, ako tento problém vyriešiť.

Situácia, kedy nemáte žiadne kontakty

Doba, kedy bolo možné za pár dolárov kúpiť si zoznam kontaktov „zaručene“ z vašej cieľovej skupiny, je už dávno preč. Táto technika vždy bola a aj je nelegálna a rovnako aj neefektívna a neúčinná, pretože ste v konečnom dôsledku oslovili neexistujúcich ľudí, ktorí si váš e-mail nikdy neotvorili, nie ešte aby si kúpili váš tovar. Dnešná legislatíva našťastie stojí väčšinou na strane príjemcu obchodných oznámení. Avšak je na mieste si uvedomiť, že aj biznis je tá správna cesta. Dobrú reputáciu a vysokú dôveru si získate jedine tak, že budete oslovovať správnu cieľovú skupinu, čiže užívateľov, ktorí chcú byť oslovení. Kontakty môžete efektívne zbierať niekoľkými spôsobmi, napríklad: Formulárom na webe pri vstupe užívateľov na web alebo naopak pri odchode užívateľov z webu, pri registrácii, výmenou za určitú odmenu (e-book, zľava atď.). Ale rovnako je možnosť získania kontaktov napríklad offline, a to na veľtrhoch, či iných networking akciách. Avšak je skutočne výhodné si dopredu rozmyslieť, aké dáta chcete zbierať a následne by ste mali aj správne zostaviť registračný formulár. Odporúča sa zbierať čo najmenej dát, a teda len tie, ktoré naozaj potrebujete. Na druhej strane, viac dát vám dá možnosť pracovať s kontaktmi oveľa efektívnejšie (personalizovať, segmentovať, automatizovať). Dôležité je ale nezabúdať na úderný copywriting.

Máte už kontakty a len ich ďalej zbierate

Skôr ako začnete čokoľvek odosielať, odporúčam, aby ste si urobili komplexnú revíziu databázy. Servery príjemcov sa učia od ľudí, ktorí vaše e-maily dostávajú. Dôležité je zdôrazniť, že akonáhle sa raz odošle správa na neexistujúce alebo nekvalitné kontakty, tak vás poskytovatelia e-mailových schránok začnú považovať za nedôveryhodného. Ak sa pýtate z akého dôvodu, odpoveď je jednoduchá. Pretože máte vysoký podiel spam sťažností, alebo si e-maily od vás nikto neotvára. Z tejto situácie sa potom dostanete veľmi ťažko, preto je dobré jej predísť hneď na začiatku. Vhodné je použiť verifikačný nástroj, ktorý vám za určitý poplatok skontroluje kvalitu databázy a označí neplatné alebo neexistujúce adresy, ako napríklad emailable.com. Avšak ak máte databázu prečistenú, je vhodné zvážiť dvojfaktorové overenie pri registrácii. To znamená, že skôr ako kontakt naozaj spadne do vášho zoznamu, musí používateľ vo svojom e-maili potvrdiť, že kontakt existuje.

Kontakty dám do „kópie“ a odošlem z Outlooku

Tento princíp by mohol fungovať pre jednorazové správy, ktoré pošlete malému množstvu vašich kontaktov. Pre pravidelné a väčšie rozposielanie je potrebné využiť vhodný špecializovaný nástroj, ktorý disponuje práve vhodnou a potrebnou technológiou. V Outlooku nastáva jeden problém, a to, že žiadnym spôsobom neošetríte automatické odhlásenie z odberu správ, čo je legislatívna povinnosť. Taktiež máte veľmi obmedzené možnosti pre používanie HTML šablón. Rovnako neexistuje analytika a nemôžete využiť pokročilé funkcie, ako je automatizácia. Druhá vec je tá, že poštové servery spravidla nie sú pripravené na odosielanie takého veľkého množstva e-mailov. Na Outlook teda radšej zabudnite. Na odoslanie správ je na trhu skutočne naozaj veľké množstvo tzv. ESP = e-mail service providerov, ktoré vám zaistia kvalitné hromadné rozosielanie. Vo svete sú najvýznamnejšími nástrojmi Mailchimp alebo Campaign monitor. Na Slovensku je to Ecomail alebo Mailkit, Smartemailing. Pre slovenských klientov odporúčam využívať kvôli podpore a jazykovej bariére lokálne riešeni, ktoré zaručujú doručenie na slovenské adresy a servery. Čo je v konečnom dôsledku naozaj najdôležitejší parameter. Keby sa napríklad v Mailchimpe objavil problém s odosielaním na zoznam.sk adresy, tak vám v tomto asi nikto nepomôže, pretože zoznam.sk je pre takéto medzinárodné korporácie bezvýznamné prostredie.

DKIM, SPF, DMARC

Ide o technické nastavenia súvisiace s overením vašej domény a rozosielacími servermi. Áno, skutočne tieto parametre je nutné nastaviť pred prvým rozosielaním. Inak to nemá žiaden zmysel. Dobrou správou je, že drvivá väčšina nástrojov má k tomu podrobné návody alebo vám priamo pomôžu dané parametre nastaviť v rámci supportu.

Vaša doména by mala byť čistá

Vhodné je venovať čas kontrole kvality vašej domény, pomocou nástrojov senderscore.org a MX toolbox a zistiť skutočnú kvalitu vašej domény, z ktorej plánujete správy rozosielať. Tieto nástroje vám povedia, či nie ste na blackliste, a okrem iného taktiež kontrolujú aj servery, ktoré používate pre rozposielanie e-mailingu (ak už nejaké používate).

Obsah je kráľ a jeho forma kráľovná

Téme ako postaviť zaujímavý e-mailing sa vizuálne aj obsahovo budem venovať inokedy. Teraz predpokladajme, že nejaký koncept už máte pripravený. V tejto chvíli prichádza na rad úžasný pomocník – nástroj Unspam, ktorý vám okrem vyššie spomínaných kontrol technických parametrov preverí aj obsahovú štruktúru, linky, kvalitu predmetu a ďalšie parametre, ktoré sú pre doručiteľnosť veľmi podstatné. V tejto fáze doporučujem použiť aj nástroj Litmus, ktorý otestuje vašu šablónu (html kód) u všetkých veľkých poskytovateľov e-mailových služieb, ako je napríklad Gmail, Outlook, Apple mail a pod. Taktiež nájde chyby v zobrazení, ktoré aj zároveň označí v kóde tak, aby ste ich vy alebo váš kodér mohli rýchlo a bez problémov opraviť. Ak kodéra nemáte a nechcete strácať čas dlhým ladením, môžete využiť niektorý z editorov šablón, ktoré bývajú už súčasťou ESP. Sústreďte sa na dodržanie bežných UX zásad, ktoré platia rovnako aj tu (ako je správna vizuálna hierarchia, CTA tlačidlá, copywriting a iné).

Čo dodať k úspešnému e-mailing marketingu?

E-mail marketing je skvelý a efektívny nástroj na udržiavanie vzťahov so svojimi zákazníkmi a na ich reaktiváciu, keď si už u vás dlhšiu dobu nič nekúpili. Je totiž naozaj jednoduchšie predať svoje produkty existujúcim zákazníkom ako novým (v marketingu platí, že konverzia existujúcich zákazníkov je 7-krát lacnejšia ako u nových). A tak môžete začať s minimálnou investíciou. Ukázali sme si, ako sa pripraviť na rozosielanie správ a maximalizovať tým efekt e-mailingu. To ale neznamená, že to je všetko. Pokiaľ chcete z e-mailingu vyťažiť naozaj maximum, je vhodné sa zamerať aj na ďalšie pokročilé taktiky ako sú segmentácia, personalizácia a automatizácia. To si povieme tiež inokedy.

Mal pre vás tento článok hodnotu? Zdieľajte ho svojmu okoliu.

Facebook
LinkedIn
Email

Riešenia na dosah ruky. Moje služby pre vás

PPC marketing

zviditeľnite svoj biznis platenou reklamou
380 bez DPH mesačne
  • NASTAVENIE ÚČTU GOOGLE ADS
  • PREPOJENIE ANALYTICKÝCH ÚČTOV
  • OPTIMALIZÁCIA AKTÍVNYCH KAMPANÍ
  • SPRÁVA EXISTUJÚCICH KAMPANÍ
  • TVORBA REKLAMNÝCH KAMPANí

ONLINE MARKETING

kompletný online marketing pre malé a stredné firmy
890 bez DPH mesačne
  • MARKETINGOVÁ STRATÉGIA
  • GOOGLE REKLAMA
  • SEO Optimalizácia
  • E-MAIL MARKETING
  • CONTENT MARKETING

SEO

získajte návštevníkov webu, ktorí konvertujú
580 bez DPH mesačne
  • SEO AUDIT WEB STRÁNKY
  • SEARCH CONSOLE
  • GOOGLE ANALYTICS 4
  • GOOGLE MY BUSINESS
  • GOOGLE TAG MANAGER

Naposledy napísané

Máte otázky? Pýtajte sa

Kto dokáže klásť otázky, ten dokáže riadiť svoju budúcnosť.

Peter Weidinger - kontakt
Peter Weidinger - podpis