Vytváranie vzájomných odkazov, známe ako linkbuilding, predstavuje zásadnú činnosť SEO (Search Engine Optimization, čiže optimalizácia pre vyhľadávače), ktorej zámerom je vylepšiť umiestnenie webovej stránky v rámci výsledkov vyhľadávania Google (a ostatných vyhľadávačov). Cieľom je umiestniť vašu stránku čo najvyššie v rámci organických (neplatených) výsledkov vyhľadávania pre vybrané kľúčové frázy. Takto sa zvýši relevantná návštevnosť z organických vyhľadávaní, ktorá je najcennejšia pre všetky druhy webových stránok.
Linkbilding aktivity sú nevyhnutné
Od doby, keď Google uvoľnil svoju aktualizáciu vyhľadávacieho algoritmu Google, tak linkbuilding sa stal niečím, čo sa považuje za zakázané, pochybné, zastarané a vzájomné odkazy z hľadiska SEO optimalizácie sa pre niektorých stali strašiakom.
Ale nie je to tak. Spätné odkazy sú naďalej hlavným faktorom v algoritme vyhľadávača Google.
Google prideľuje každej doméne (a každej stránke patriacej k danej doméne) hodnotenie na základe množstva kritérií. Niektoré komerčné SEO analytické nástroje, ako sú Moz, Ahrefs, SEMrush alebo Majestic SEO, sa snažia takéto hodnotenie vyčísliť a označujú ho ako Domain Authority (Moz) alebo Domain Rating (Ahrefs). Tieto hodnotenia sú zvyčajne vyjadrené ako číslo v rozmedzí od 0 do 100, ktoré je založené napríklad na kvalite prichádzajúcich odkazov, kvalite odkazujúcich domén, vašom obsahu, zobrazení vo výsledkoch vyhľadávania a pod. Každý z týchto analytických nástrojov využíva na výpočet mierne odlišné metriky. Výsledkom je číslo, ktoré umožňuje porovnávať domény medzi sebou.
Google pravdepodobne interne v rámci svojho algoritmu ešte stále využíva známy PageRank, ktorým hodnotí stránky podľa ich “prelinkovania”, teda ich odkazovej popularity či autority vďaka citácii v online prostredí.
Ide o metriku vyjadrenú na škále od 0 do 10, ktorú do roku 2016 poskytovali verejne. Od tej doby sa táto metrika stala tajomstvom Googlu.
Stránky s väčšou autoritou (s vyšším interným hodnotením Google Search algoritmu) poskytujú stránke, na ktorú odkazujú, viac “šťavy”. Počet odkazov (najmä z rôznych domén) a tematická relevantnosť odkazujúcich stránok, sú tiež mimoriadne dôležité.
Princípy tvorby spätných odkazov pre rok 2023
Ak nie je investované úsilie, je zanedbateľný výsledok
Ak váš pokus o získanie odkazov nevyžaduje úsilie a neprináša žiadnu pridanú hodnotu, čiže inak povedané, že získavate odkazy jednoducho a za nízku cenu, pravdepodobne neprinesú žiadne významné výsledky. Ich dopad bude krátkodobý, nulový alebo v extrémnych prípadoch negatívny. Príkladom môžu byť “staromódne” masové registrácie do nekvalitných adresárov alebo umiestňovanie odkazov do bezcenných článkov na bezcenných webových stránkach.
Snažte sa teda vytvárať obsah, ktorý budú ľudia obľubovať a ochotne naň odkazovať.
Kvalitné odkazy sú vždy vítané
Hodnotné odkazy sú tie, ktoré prospievajú návštevníkom stránky, na ktorej sú umiestnené. Ak sú návštevníci stránky spokojní s daným odkazom, pretože odpovedá na ich otázky, potom aj správca daného webu je spokojný, Google je spokojný a vy ste tiež spokojní. Čím viac takýchto odkazov budete mať v rámci svojej odkazovej siete, tým ste hodnotnejší.
Vytvárajte prirodzený profil spätných odkazov
Aby bol linkbuilding účinný a prínosný, musí byť čo najviac v súlade s prirodzeným nárastom odkazov na hodnotný web. Ak toto pravidlo pri navrhovaní linkbuildingovej stratégie nebudete dodržiavať, hrozí vám v najhoršom prípade automatická (algoritmická) penalizácia zo strany Google. (Na Slovensku máme výhodu, že Google tu nemá kapacitu na manuálne penalizácie). V lepšom prípade budú vaše linkbuildingové aktivity Googlovým algoritmom ticho ignorované.
Aké vytvárať optimálny profilu spätných odkazov?
Kvalita v kontraste s kvantitou
Je dôležité, aby bol pomer medzi silnými odkazmi z dôveryhodných webov a menej silnými, jednoduchšími odkazmi čo najprirodzenejší. Nesmieme však zabudnúť, že každý odkazový profil je jedinečný a niektoré faktory, napríklad odkazy zo všetkých stránok určitej domény (takzvané sitewide odkazy), môžu významne ovplyvniť počet odkazov.
Pomer počtu odkazujúcich domén versus počet odkazov
Výrazný počet odkazov z limitovaného množstva domén by nemal byť súčasťou profilu. Je dôležité udržiavať pomer medzi počtom domén a počtom odkazov v rozumnej rovnováhe, zhruba medzi 1:15 až 1:150. Zapojenie novej domény do odkazového portfólia je značne lepšie než pridanie ďalšieho odkazu z už existujúcej domény.
Relevantnosť odkazov
Odkazy by mali pochádzať z čo najrelevantnejších zdrojov. Či už tematicky, obsahovo alebo geograficky (napríklad odkaz na slovenskú cestovnú kanceláriu, ktorá ponúka pobyty na Bali, by bol ideálne získať z článku slovenského cestovateľského blogu o Bali). Táto vlastnosť by nás však nemala príliš obmedzovať, keďže slovenský a český online priestor je dobre prepojený.
Pozícia odkazov
Odkazy by sa mali v zásade nachádzať vo viditeľnej oblasti hlavného obsahu a v texte na stránke. Nie v pätičke či v bočnom paneli alebo skryté v množstve ďalších odkazov. Google totiž vlastní patent na hodnotenie umiestnenia odkazov, ktoré sa zakladá na pravdepodobnosti kliknutia skutočného užívateľa. Avšak u nás nie je veľmi zvykom, že by významný počet užívateľov klikali na odkazy umiestnené v článku.
Anchor texty
Text, ktorým odkazujeme na web je silným signálom toho, že na aké kľúčové slová daný web odpovedá. Avšak, to platí len do istého bodu, pretože použitie neprirodzene veľkého množstva kľúčových slov môže byť ľahko identifikovateľné a môže viesť k algoritmickej penalizácii. Optimalizácia tohto pomeru je relatívna a závisí od toho, čo Google ešte považuje za prijateľné v rámci algoritmu vo vašom segmente. Dobrým nápadom je skontrolovať tento pomer pomocou SEO nástrojov pri vašej priamej konkurencii. Napríklad dobrý pomer by mohol byť:
- 35 % fráz spojených so značkou alebo názvom webu
- 20 % všeobecné frázy typu „kliknite sem” alebo „oficiálna stránka”
- 5 – 10 % fráz, ktoré sú dôležité pre vašu pozíciu v Google (tzv. “money keywords”)
- 15 % ich rôzne kombinácie
- ostatné, napr. odkazy z obrázkov (kotvový text nahradený alt textom)
Rozloženie cieľových podstránok
Rovnako ako pri anchor texte je dôležité nesmerovať všetky odkazy iba na hlavné stránky webu, ale aj na rôzne podstránky. Napríklad podkategórie v rámci produktovej štruktúry alebo blogové články. Odkazy môžu značne pomôcť aj pri indexácii vášho webu, preto odkaz na stránku, ktorá sa stále neindexuje, môže byť dobrou voľbou.
Tempo linkbuildingu
Pri vytváraní spätných odkazov je dôležité udržiavať konzistentnosť tejto aktivity. Je jednoduché zistiť, ak za krátky čas vytvoríte množstvo odkazov a potom na dlhší čas na linkbuilding zabudnete. Aby profil spätných odkazov vyzeral prirodzene, odkazy by mali pribúdať postupne a ich počet by mal postupne rásť. Napríklad:
- 10 odkazov v septembri
- 12 odkazov v októbri
- 11 odkazov v novembri
- 13 odkazov v decembri
- 14 odkazov v januári
Stratégie budovania odkazov pre rok 2023
Návnady
Mnohí odborníci považujú vytváranie “návnady” na odkazy, teda linkbait, za jediný relevantný prístup k vytváraniu spätných odkazov v súčasnosti. O čom to je? Ide o tvorbu tak kvalitného obsahu, že na vás ľudia upozornia sami a budú váš obsah zdieľať. V konečnom dôsledku sa objavia blogeri a správcovia webových stránok, ktorí začnú prirodzene odkazovať na váš web.
Začnite písať predovšetkým o témach, ktoré vás fascinujú a o ktorých máte rozsiahle vedomosti. Predtým, ako sa pustíte do tvorby takéhoto obsahu, zistite, čo je aktuálne a skúmajte, ktoré aspekty vášho odvetvia sú najviac vyhľadávané v Googli.
Ak zadáte populárne kľúčové slová do vyhľadávača, nájdete rôzne webové stránky, ktoré dosiahli významné pozície vďaka kvalite obsahu. Nechajte sa inšpirovať a prekonajte ich kvalitou. Zamerajte sa na témy článkov, ktoré dosahujú výborné pozície.
Vaša úloha je ich napísať lepšie alebo doplniť o nové informácie. Neváhajte s tým, že v novom článku budete odkazovať na zdroje. Je to ukazovateľ toho, že viete, čo je populárne a kvalitné.
Po nájdení vhodných tém sa sústreďte na obsahu a:
- neobávajte sa zaoberať témou do hĺbky a podrobne,
- poskytnite originálne a cenné informácie, vykonajte výskum,
- prezentujte jasné a silné stanoviská,
- uskutočnite rozhovor s expertom, citujte odborníka,
- vytvorte hodnotný multimediálny obsah – vytvorte kvalitnú grafiku, fotografie, video.
Nie je to také komplikované, ako by sa mohlo zdať. Zvyčajne postačuje krátky prieskum na internete, jeden alebo dva telefonické hovory a využitie fotografickej aplikácie na mobilnom telefóne.
Šírenie obsahu prostredníctvom sociálnych sietí, blogov, emailov, atď…
Následným krokom je sprostredkovať váš obsah čo najväčšiemu množstvu osôb, ktoré by mohli mať záujem o danú tematiku. Ubezpečte sa, že vaše materiály sú viditeľné pre relevantné blogy a webové stránky, ktoré by mohli vaše skvostné dielo popísať, alebo ho aspoň zverejniť na sociálnych médiách.
Ak je to nevyhnutné, využite vlastné sociálne siete. Komunikujte obsah svojmu okoliu.
Táto metóda vyžaduje viac plánovania. Čím väčšiu sieť kontaktov máte, tým lepšie. Začnite tak, že si vybudujete vzťahy na sociálnych sieťach prostredníctvom zdieľania a komentovania populárnych profilov vo vašom odvetví. Potom budú oveľa otvorenejší k tomu, aby vám to oplatili.
Ako dostanete váš vytvorený obsah k ľuďom, ak ešte nemáte takúto sieť? Investujte niekoľko eur do sponzorovaného príspevku na Facebooku a kontaktujte niekoľko blogerov, zdieľajte obsah v rôznych skupinách alebo na fórach pod vlastným menom. Je dôležité začať v menšom rozsahu a byť autentický, nenásilný, ale sebavedomý.
Posielanie e-mailov „naslepo” je tiež možnosťou, ak existujú ľudia, ktorí majú verejne dostupné e-mailové adresy a publikujú tematicky príbuzný obsah. Môžete ich napríklad požiadať, aby vašu prácu zaradili do zoznamu top článkov na tému, ktorú ste spracovali. Účinnosť tejto taktiky demonštroval Maroš Kortiš z Mangools na SEO Zraze 2019.
Populárnym spôsobom kombinácie tvorby skvelého obsahu a jeho propagácie je tzv. „Skyscraper Technique”, alebo „technika mrakodrapu”. Kompletný postup nájdete na Youtube videu.
Príspevok hosťa
Keď už ste si vytvorili nejaké základné kontakty s blogermi, editormi alebo vydavateľmi na rôznych webových stránkach a sú si vedomí toho, že ste schopní vytvárať vynikajúci obsah, navrhnite im svoje nové dielo výmenou za odkaz v texte (preferovaný je odkaz umiestnený priamo v obsahu, nie v podpise). Týmto prístupom dosiahnete viacero cieľov naraz – budujete vzťahy, dobrú povesť a tiež profil spätných odkazov.
PR články
Ak sa vám zdá obtiažne vytvoriť obsah dostatočnej kvality, ktorý by sa organicky rozšíril, možným riešením je napísať niečo menej výstredné, alebo to nechať napísať a zaplatiť webovému portálu alebo blogu, aby to publikovali. Na veľkých mediálnych stránkach sa to môže vyšplhať na stovky eur za článok, ale existujú aj možnosti lacnejších článkov (napríklad na stránkach placla.sk alebo whitepress.com).
Distribúcia multimediálneho obsahu
Jedným z prístupov na získanie odkazov je vytvorenie atraktívnej prezentácie, ktorej súčasťou sú jeden alebo dva relevantné spätné odkazy, a následne jej publikovanie na platformách ako Slideshare, Authorstream alebo Prezi.
Alternatívne môžete vytvoriť infografiku prostredníctvom nástroja ako Easel.ly a distribuovať ju na platforme Visual.ly.
Na niektorých platformách je možné publikovať obsah s odkazmi, na iných je možné vložiť odkaz do popisu obsahu.
Oprava nefunkčných odkazov („broken link building”) a prelinkovanie zmienok značky („brand mentions”) + obrázkov
Táto pokročilá „white hat” metóda je podrobne popísaná na blogu Neila Patela, kde nájdete aj presné pokyny k postupu, pomocou ktorého viete nájsť nefunkčné odkazy.
- Nefunkčné odkazy na váš web
Takéto odkazy je potrebné opraviť – kontaktujte správcu daného webu, aby ich opravil. - Odkazy na nefunkčný obsah na iných stránkach s podobnou tematikou
Prostredníctvom anchor textu môžete nájsť odkazy na iných stránkach, ktoré boli určené pre obsah podobný vášmu, ale z nejakého dôvodu nefungujú. V tomto prípade je potrebné presvedčiť správcu daného webu, aby odkaz opravil tak, že bude smerovať na váš relevantný obsah. Win-win situácia. - Neprelinkované zmienky vašej značky
Tieto zmienky predstavujú príležitosť. Kontaktujte správcu daného webu a požiadajte ho, aby z názvu vašej značky vytvoril odkaz smerujúci na váš oficiálny web. - Neprelinkované použitie vašej fotografie alebo grafiky
Vaše autorské obrázky by nemal nikto využívať bez toho, aby vás spomínal. Existuje metóda, ako zistiť, či niekto použil vaše obrázky bez povolenia.
Sekundárne mikrosites a blogy na rôznych platformách
Táto stratégia je jednou z najnáročnejších, ak chcete postupovať správne. Ak máte dostatok času a zdrojov, môžete si vytvoriť sekundárnu webovú stránku alebo viacero tematických minisites, respektíve blogov, ktoré budú vyžadovať rovnakú starostlivosť ako vaša hlavná stránka. Je kľúčové, aby tieto stránky boli na iných doménach než je vaša hlavná stránka a aby ste na ne pridávali dostatočné množstvo kvalitného obsahu vo vašom mene na konkrétnu tému.
Na začiatok je praktické založiť si blogy na rôznych bezplatných platformách, ako WordPress.com, Blogger, Webnode, Sme blog atď. Keď vaše sekundárne blogy dosiahnu aspoň menšiu popularitu, je vhodné do článku občas umiestniť odkaz na váš hlavný blog. Ak vlastníte stredne veľkú firmu, môžete napríklad motivovať talentovaných zamestnancov, aby si vytvárali vlastné blogy na určité témy (alebo im ich rovno vytvoríte) a občas do článkov vložili odkaz.
Linky od marketingových partnerov
Podobne ako sme hovorili v druhom bode nášho zoznamu, prostredníctvom budovania autentických vzťahov s partnermi, ktorí vlastnia webové stránky, môžete získať linky z rôznych webov. Pokúste sa osloviť obchodné spoločnosti alebo organizácie, ktoré pôsobia v podobnom sektore ako vy, ale nepredstavujú pre vás konkurenciu, aby ste zistili, či by bolo vhodné vzájomné propagovanie. Nemám na mysli priamu výmenu odkazov, pretože je to ľahko detekovateľné Google algoritmami. Ponúknite možnosť propagácie vášho partnera niekde inde (napr. vo vašom newsletters) a výmenou za to požiadajte o zmienku s odkazom na stránke vášho partnera.
Budovanie odkazov druhej úrovne (second tier linkbuilding)
Táto pokročilá stratégia zahŕňa všetky aktivity na budovanie odkazov, ktoré sú zamerané na posilnenie stránok, ktoré nie sú na vašom webe, ale na webových stránkach tretích strán, na ktorých sa nachádzajú odkazy na váš web. Je to v podstate sprostredkovaný linkbuilding, kde je cieľom posilniť zdroje vašich odkazov. Táto taktika sa môže zdať ako málo efektívna, ale pravda je opačná. Staršie získané odkazy postupne strácajú časť svojej sily a nové odkazy na tieto stránky im pomáhajú obnoviť ich autoritu.
Kreatívne kampane na budovanie odkazov
Do tejto finálnej kategórie by som zaradil akékoľvek kreatívne iniciatívy, ktoré vám prinášajú odkazy, bez toho aby ste boli primárne zameraní len na odkazy. Patria sem veľké marketingové projekty, často s prepojením do offline prostredia, ktoré ľudia ochotne spomínajú a odkazujú na ich online variant. Dôležité je, aby ste stránky, ktoré využívate pre tieto kampane, mali na vašej hlavnej doméne alebo aby boli aspoň silne prepojené s vaším hlavným webom.
Ako sa pustiť do kreatívneho budovania odkazov?
- Uskutočnite súťaže s verejným hlasovaním a cenou, ktorá má komunitný význam (Je možné získať napríklad odkaz z webu mesta na web súťaže).
- Uverejňujte hodnotenia a rebríčky miestnych podnikov, online zdrojov a podobne (s možnosťou umiestnenia odznakov, ktoré odkazujú späť na rebríček).
- Vytvorte autoritatívny článok o niečom nezvyčajnom a hľadanom vo vašej oblasti a citujte ho ako zdroj v novom príspevku na Wikipédii.
- Organizujte event pre ľudí z vašej oblasti a motivujte ich (napríklad poskytnutím vstupenky zadarmo), aby o ňom písali na ich blogu.